domingo, 5 de septiembre de 2010

Nicaragua

Estes fotos ressenyen la vida diària d’algunes persones que viuen a les comunitats del departament de Boaco en Nicaragua on he pogut compartir un curt i entranyable estiu. A més he estat compartint e intercanviant diferents experiències educatives en algunes escoles d’estos departaments.

Disposen de pocs recursos econòmics ja que gran part de la població viu en pobresa extrema però demostren una actitud i uns valors que els ajuden a lluitar pels seus drets dia a dia.

He tingut l’oportunitat de conviure en dos comunitats i amb dues famílies diferents.

La comunitat de “Santo Domingo”, una comunitat que pertany al municipi de Santa Lucia, departament de Boaco. El camí per accedir a Santo Domingo és un camí rural, pel que creua el riu Malacatoya, per tant, per arribar a Santo Domingo hi ha que creuar 2 vegades el riu, una per un pont, construït des de març de 2009, i l’altra pel l’aigua o les pedres que posen les persones per a creuar. Viuen aproximadament uns 380 habitants, hi ha unes 65/70 cases. Belarmino Espinosa és el Líder de la comunitat. Un home lluitador per els seus.

No tenen cap electrodomèstic per tant, el menjar han de consumir-lo ràpidament per a que no es malbarate.

Alguns dies de la meua estància en Santo Domingo he viscut en la mestra de la comunitat, Sara Maria Hurtado, tots els dies camina 5Km per anar i 5Km per a tornar a l’escola. Creua un riu sense cap pont construït. És un camí dur.

“La concepción” és l’ altra comunitat del municipi de Santa Lucia en la que he conviscut i conta amb les mateixes condicions i característiques econòmiques i que “Santo Domingo”. Hi ha unes 75/80 cases.

Encara que conten amb electricitat i llum des de fa uns anys, tots els dies de vesprada se’n va la llum, de vegades torna en uns minuts o hores, altres vegades no torna fins al dia següent.

L’experiència ha segut enriquidora i sempre els agrairé tot l'amor que m'oferiren.

Vero Sáez



Selección de fotos: Vero
Diseño del panel: Xavi Carrillo

En los paneles observas distintos alimentos:
¿Qué alimentos básicos identificas en las fotos?
¿Crees que con estos alimentos pueden llevar una dieta equilibrada?
¿Notas a faltar algún alimento qué consumes habitualmente?
¿De qué crees que están hechas las tortas que observas en la foto? ¿La puedas comparar con alguna comida que conozcas?
¿Observas alimentos frescos en las fotos? ¿Tú tienes tantos alimentos frescos en tu alimentación?
¿Observas alimentos envasados en las fotos? ¿Qué tipo de envases utilizamos aquí? ¿Qué envase crees que es más contaminante?

Haz una lista sobre los alimentos que consumes a lo largo de un día y los residuos que generas. ¿Piensas qué podrías reducir la cantidad de residuos? ¿Cómo?

¿Separas los residuos qué generas? Relaciona cada residuo con su contenedor correspondiente.

Compara tu aula con las aulas que ves en las fotos.
¿Qué estarán haciendo los niños que están en fila con la mano en el pecho?

¿Donde piensas que van las niñas que están atravesando el río?
¿Qué medios de transporte observas en las fotos?
¿Qué piensas qué está transportando el caballo?

¿Cómo son las viviendas que observas en las fotos?
En las fotos se observa una construcción con forma de iglú, ¿para qué crees qué sirve?

¿Qué diferencias encuentra entre los animales que observas en las fotos y los que tienes aquí?

¿Qué piensas que están haciendo los niños que están al lado del río?

Verónica Sáez

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...