jueves, 7 de julio de 2011

Tontín y la central nuclear

Dada la situación actual de crisis energética y el problema generado en la central nuclear de Fukushima, se consideró conveniente trabajar esta temática en algunos de los grupos en que se imparte clase. En concreto, en 2º ESO en Ciencias Naturales, en el tema de energía y en Ciencias de la Tierra de 2º de Bachillerato.
En 2º de ESo hemos el video de Tontín y la energía nuclear, entre otros.

Se les planteó a los alumnos un juego de rol en que cada uno tenía que representar a un colectivo afectado por los problemas energéticos. El debate fue muy interesante, adquiriendo en cada grupo una profundidad diferente según la edad y el desarrollo cognitivo de los alumno, siendo una actividad muy rica en cuanto a generadora de aprendizajes vinculados a la vida y muy valorado por los alumnos.

Estos son los grupos del juego de rol:

ASSEMBLEA D’AFECTATS PER PROJECTES ENERGÈTICS A l’ONU
1. Habitants del Pirineu:
Estan afectats per projectes de grans embassaments que inunden pobles i terres de cultiu en la vall. A més en les mines de ferro antigues volen instal.lar un cementeri nuclear. Els aerogeneradors que están instal.lant dalt de les muntanyes han causat molesties.
2. Iberdrola i Endesa: A més de les centrals tèrmiques de gas i carbó per tot l’estat español, están creant grans camps d’aerogeneradors i ampliant el seu camp d’acció a països de Latinoamérica.
3. Habitants de l’Amazones: utilitzen molt poca energia cada dia, però la seua vida està molt afectada per l’extracció de petroli i la instal.lació d’oleoductes en la zona, destruint la selva i contaminant l’aigua
4. Enginyers sense fronteres. Treballen en el diseny de instal.lacions energètiques “menudes” i senzilles, de gestió local: cuines solars, minihidraúlica, mini-aerogeneradors…
5. Propietaris de centrals nuclears: pensen que hi ha que obrir centrals nuclears per a frenar el canvi climàtic i l’esgotament dels combustibles fòssils (petroli, carbó…)
6. Empresa d’horts solars i biocombustibles, que pensa que amb aquestes dues fonts d’energia es poden solucionar els problemes energètics de la humanitat.
7. Empresa d’automoció que fabrica automòbils híbrids, de gasoil i hidrógen. Defensa l’hidrogen com a l’energia del futur.
8. Representants de Ecologistas en acción que han fet una proposta de generación eléctrica per a 2020, que reduint el consum permet tancar les centrals de carbó i les nuclears.

PROPOSTA DE TREBALL:
- LLiurar un document de presentació per a l’assemblea (1 full explicant la nostra postura i propostes)
- Ampliació sobre la problemática que ens afecta.
- Punts a defensar en el debat.

Activitat en el blog Obrim una finestra al món

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...